displaying 16bit unsigned integers in opengl

Refresh

December 2018

Views

407 time

1

I would like a simple way of achieving this, but seem to be bjorking the parameters to glTexImage2D. I have an std::vector<uint16_t> depth_buffer that, on a frame-by-frame basis has depth measurements coming from a kinect. There are exactly 640 x 480 of them, one depth measurement per pixel. If the world went my way, the call should be

glTexImage2D(GL_TEXTURE_2D, 0, GL_LUMINANCE16, 640, 480, 0, GL_LUMINANCE16, GL_UNSIGNED_SHORT, depth_buffer.data());

Where internalFormat (third parameter) is GL_LUMINANCE16 because they are 16 bit unsigned integers, and format is the same because that is exactly how the data is coming in. The type parameter should be GL_UNSIGNED_SHORT...because these are shorts and not bytes.

Surprisingly, if I change it to be

glTexImage2D(GL_TEXTURE_2D, 0, GL_LUMINANCE16, 640, 480, 0, GL_LUMINANCE, GL_UNSIGNED_BYTE, depth_buffer.data());

where internalFormat is still GL_LUMINANCE16, format is just GL_LUMINANCE without the 16, and type is GL_UNSIGNED_BYTE, then I get something. Things are clearly being skipped, but just changing to GL_UNSIGNED_SHORT doesn't cut it.

Depending on which documentation you read, format (the second GL_LUMINANCE) may or may not allow the 16 after it (anybody know why? experimentation seems to confirm this). But my chief concern here is why GL_UNSIGNED_**SHORT** seems to be invalid (either all black or all white) depending on the internalFormat -- format combination.

I've tried an obscene amount of combinations here, and am looking for the right approach. Anybody have some advice for achieving this? I'm not opposed to using fbo's, but would really like to avoid it if possible...since it definitely should be doable.

2 answers

2

(Второй) формат параметр только для говорить , что содержится в данных, не так, как это выложили. Поэтому GL_LUMINANCE16 является недопустимым маркером для передачи в формате параметр (это разрешено только для internalformat параметра).

Макета , из которого должны быть распакованы данные управляется типа параметра glTexImage и настройки пикселя магазина для распаковки набор с glPixelStorei для GL_UNPACK_ ... параметров. Скорее всего , ваш «пропуск» из - за несоответствующие пикселей магазина распакованных параметров.

4

Я бы не беспокоить с GL_LUMINANCE, это устаревшая функция от старых версий OpenGL (нет, серьезно, не используйте его ). В современных условиях, можно использовать:

  • Внутренний формат GL_R16. Все это означает «один канал, 16 бит, нормализованное».

  • Формат GL_RED. (Форматы не размер, поэтому GL_LUMINANCE16является незаконным здесь, а GL_R16также является незаконным.)

  • Тип GL_UNSIGNED_SHORT.